03 november 2011

Soft Xmas - lækker juleøl fra Evil Twin

I dag er det Ølentusiasternes juleølsdag, ØJ-dag, og i morgen er det så Carlsbergs J-dag. Juleøllene er for længst landet i butikkerne, og jeg vil op til jul anmelde nogle stykker. Jeg starter med en stærk mørk sag fra Evil Twin.

Soft Xmas
Evil Twin
Soft Xmas er en en sød stout, som er gæret med sure kirsebær, for at give den et lille twist. Det er dog så lidt kirsebær, at jeg faktisk slet ikke kunne smage det første gang jeg prøvede den.
Det er en flot dybsort øl på 10,9% alc., med et cremet nøddebrunt skum, som efterlod blonder på glasset. Aromaen var super god, med duft af flødekaramel, lidt kaffe, og noget krydret som jeg først syntes duftede som kanel, men som jeg i bagklogskabens lys kan se var duft fra de syrlige kirsebær.
Jeg syntes også at smagen var rigtig god. Soft Xmas er tilsat vanillie, og hvor jeg næsten ikke kunne dufte det i aromaen, kom det til sin ret i smagen. Jeg syntes også at der var lidt smag af nødder, og så det syrligt krydrede fra kirsebærene.
På trods af den meget mørke malt, syntes jeg næsten ikke, at der var soya i smagen, som jeg ellers synes at der ofte er i så mørke øl. Men i den ret lange eftersmag, som først var både sød, krydret og syrlig, tog den mørke soya-agtige smag til sidst over.
Jeg syntes at det er en rigtig god øl, men... det er ikke en juleøl. Jamen, siger Jeppe fra Evil Twin, hvorfor skal en juleøl absolut smage sødt og af krydderier... og det kan han vel nok have ret i. Juleøl er jo ikke en egentlig øltype, så man kan jo gøre hvad man vil. Lav da bare en IPA og sæt nisser og flettede hjerter på etiketten, det er fint med mig... but don't exspect me to like it... Hvis der bare står Jul på øllen for markedsføringens skyld, så sælg lortet i tilbudsaviserne sammen med alt det andet crap...
Ja ja, sådan er det jo heller ikke ment, undskyld hvis jeg sætter tingene lidt på en spids, men jeg kan ikke lade være...
Jeg kunne jo faktisk rigtigt godt lide Soft Xmas, det er en utrolig god stout, men det trækker ned at det ikke er hvad jeg forventer af en juleøl, og den havner derfor samlet på 8 ud af 10.

Jeg var i mandags til ølsmagning i Ølbutikken, hvor Jeppe serverede syrlige øl. Det var rigtigt spændende, og han fortalte rigtigt godt om de mange gode øl. Jeg vil forsøge at skrive lidt om ølsmagningen ved en senere lejlighed. Vi sluttede af med Soft Xmas, hvilket så var 2. gang jeg smagte den. Det var først da Jeppe her fortalte at øllen var gæret med sure kirsebær, at jeg kunne smage det, og det gik op for mig at dette var den krydrede syrlige smag i øllen. At øllens undertitel er: 'aka Pretty Please With a Cherry on Top' burde måske have givet mig et hint...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar