11 december 2011

3. advent - Masser af jul!

Her er en stribe juleøl mere. Jeg har denne gang skrevet om øl fra Carlsberg, Skands, Mikkeller, Herslev og Amager Bryghus. Det er alle rigtigt gode juleøl.

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale fra Carlsberg er en nøddebrun Ale på 7,5% alc. Jeg synes at både smagen og aromaen er rigtig god. Det er en god, halvfyldig, afbalanceret øl, med fine krydderier, kanel og humle. Øllen er tilsat sveske-juice, og jeg synes godt man godt fornemme sådan en svenske sødme i den. Jeg synes at det er en god juleøl, og gav den en karakter på 8.

Skands Julebryg er en nøddebrun lagerøl på 6,5%. Aromaen er ganske udemræket, med lidt nøder og humle, men det er kun i smagen at krydderierne kan fornemmes. Jeg tror faktisk ikke at der er tilsat krydderier, så det krydrede kommer fra malten og muligvis noget tilsat sukker. Den havde en halvlang eftersmag, som var krydret og humlet. Jeg synes at det var en ganske god øl selv om det ikke ligefrem er en mørke krydret juleøl, og gav den en karakter på 7,5.

Fra via Til
Mikkeller
Fra Til via Mikkeller er en kaffesort, julet, stout på 8% alc, som i denne udgave har lagret på bourbon fade i 8 måneder, wow. Jeg synes at den havde en rigtig god, omend ikke så kraftig, aroma. Jeg kunne lugte humle, lidt kaffe, mørk malt, lidt bourbon, og en flødekaramel sødme. Jeg syntes at den smagte fantastisk godt. Der var en perfekt kraftig mundfylde, med en ret kraftig bourbon smag til at spille op til den cremede sødme. Der var en meget lang eftersmagen, med både var humlet,  sød, krydret, og havde en rigtig god, lang røgsmag. Wow, det var noget af en øl, og jeg gav den en karakter på 9.

Stjernebryg fra Herslev plejer at være en rigtig god juleøl, men jeg blev desværre en smule skuffet over den i år, eller også havde jeg bare skruet mine forventninger for højt op. Det er en flot nøddebrun Ale, som fra fad havde et tæt flødefarvet skum. Herslev bruger jo stjerneanis til at krydre den med, og det giver en rigtig dejlig krydret duft, med lidt malt sødme. Jeg kunne også rigtigt godt lide smagen, som gik over i en halvlang eftersmag, som var krydret og sød. Jeg synes at det er en rigtig god juleøl, men jeg syntes altså at den var bedre sidste år, og endte med at give den en karakter på 7,5.

Julebryg
Amager Bryghus
Julebryg fra Amager Bryghus er en rigtig flot, kobberrød, nisset, Ale på 6,9% alc. Jeg syntes at den havde en ganske god aroma, med duft af humle, lidt krydderier og lidt malt. Jeg synes også godt om smagen, som gik over i en udemærket, bitter og sød eftersmag. Jeg synes at Julebryg var en god øl, men jeg kunne godt have ønsket at den var lidt mere sød og julet. Jeg gav den en karakter på 7,5.

Min lille familie var en tur ude og kigge på julegaver i dag. Det er fantastisk at se 2 små drenge i en BR butik, drøne rundt med store øjne, og helst ville have alt legetøjet... og lige med det samme. Lidt som jeg har det i en god ølbutik...
Jeg håber at I også har haft en god 3. advent :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar