02 april 2012

Nelson Sauvignon - fantastisk(,) tør Mikkeller

Til mit blogindlæg om Den Bedste Danske Øl, skrev Thomas Schön fra Mikkeller, at den bedste danske øl nogensinde, efter hans mening, var Mikkellers Nelson Sauvignon. Så da jeg forleden var forbi Mikkeller Bar med et par venner, måtte vi da lige smage vidunderet.

Her er hvad Mikkeller selv skriver om øllen:
Brygget af basismalt og under mæskníngen og gæringen tilsat enzymer for at opnå en så høj forgærbarhed som overhovedet muligt. Til både bitter-, smags- og aromahumle er brugt den New Zealandske humlesort ‘Nelson Sauvin’ som er opkaldt efter sine druekarakterer, der bringer minder til den New Zealandske hvidvinsdrue Sauvignon Blanc. Af gær er benyttet både champagnegær og brettanomyces og pga. enzymerne er øllen gæret meget langt ned og dermed er slutresultatet en meget tør øl. Efter endt gæring har øllen ligget 5 måneder på hvidvinsfade fra Østrigske Weingut Kollwentz og opnået yderligere karakter. Til slut er den flasket på 750 ml champagneflasker med et ekstra højt CO2 indhold. 

Det gør den vist til den mest avancerede øl jeg har smagt, og bringer den faktisk derud hvor jeg ikke helt ved om det overhovedet stadigt er en øl... lidt på samme måde som en Budweiser må siges at være en teknisk avanceret øl, men absolut ikke fortjener at blive kaldt for øl... ikke at hverken smag eller kvalitet ellers kan sammenlignes...

Nelson Sauvignon
Mikkeller
Nelson Sauvignon er en super flot, uklar, ravgylden øl på 9% alc. Det må være champagnegæren som gør, at der kan være så relativt meget alkohol i en øl næsten uden nogen sødme. Flasken er i bedste belgiske stil pakket ind i papir, og ja, jeg synes også at flasken mv. betyder noget for indtrykket af øllen. Skummet var tæt og flødefarvet, og efterlod lidt blonder på glasset.
Jeg syntes at aromaen var fantastisk god. Øllen duftede af abrikos, saftige bær, og ret meget af hvidvin, og den havde en fin, men ikke overvældende, lambic syrlighed. Jeg noterede mig at aromaen var tør i det, og tror at jeg mener, at den havde den prikkende syrlighed, uden nogen synderlig sødme, som hvidvin ofte har.
Smagen syntes jeg også var fantastisk god. Der var meget smag af hvidvin, fra fadlagringen, og en syrlighed fra bret'en som gav en helt utrolig kompleks og samtidigt frisk smag. Den utroligt gode, og meget lange eftersmag, var både bitter, krydret, og sødlig. Der var også en stor syrlighed fra gæringen med brettanomyce, som dog var i fin balance med resten af smagen.
Jeg syntes at Nelson Sauvignon var en helt fantastisk øl, og gav den en samlet karakter på 9 1/3, ud af 10.

Vi endte med at måtte give Thomas Schön ret i, at Nelson Sauvignon er en helt utrolig øl. Så bliver øl næsten ikke vildere. Den er drevet helt derud hvor det næsten er champagne lavet af korn, og det er vist også sådan den er ment, og skal drikkes. Men til den pris, ja så skal det altså også være en oplevelse ud over de sædvanlige, for på Mikkeller Bar kostede vidunderet ikke mindre end 225,- kroner....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar