31 maj 2012

Duvel - lys belgisk Ale

Duvel er en klassisk belgisk øl fra bryggeriet Moortgat, som blev grundlagt i 1871. De ville i starten af 1900 tallet forsøge at lave en engelsk Ale, og fik derfor fat i noget gær fra Skotland, som de faktisk stadigt bruger en gærstamme fra den dag i dag. I 1923 kom øllen til at hedde Duvel, og den brygges nu i store mængder, og eksporteres til hele verden.

Duvel
Duvel Mortgaart Brewery
Jeg synes at Duvel er en rigtig flot øl, i en nydelig lille buttet flaske. Skummet var hvidt og luftigt, og efterlod lidt blonder på glasset. Aromaen syntes jeg var fantastisk god, med duft af frugt, måske pære, gær, melon, koriander, og lidt duft som af hvedegær, men jeg ved ikke om de bruger sådan noget i brygningen.
Smagen var også god, men ikke så god som duften. Der var en syrlig smag som fra appelsin, og en mere bitter smag end jeg havde regnet med. Jeg syntes at øllen havde en ganske god mundfylde, og en halvlang eftersmag, som var både sød, syrlig, og bitter.
Jeg ved ikke om det skyldes en fejl ved lige den flaske jeg havde fået fat i, men jeg syntes altså at Duvel var lige en kende for syrlig, selvom det ellers var en rigtig god øl. Jeg gav den en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Ølskribenten Michael Jackson kaldte Duvel for en klassiker, og mente efter sigende at det var en af verdens bedste øl. Jeg har købt den som spotvare i Fakta, men den kan også købes hos Belgisk Bryg til 21,- 

2 kommentarer:

  1. Den fandt jeg også i min fakta. Deres udvalg af spotvareøl er bestemt ikke blevet ringere på det sidste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de har nogle rigtigt gode øl for tiden. Lad os håbe at de fortsætter med sådan at have lidt forskelligt af de gode øl :)

      Slet