13 oktober 2012

Duvel Tripel Hop

Duvel er en klassisk Belgisk øl, som er med i ølbibelen 50 Øl Du Skal Smage Før Du Dør, og kan købes mange steder i Danmark. Denne Duvel Tripel Hop har jeg købt i Belgien, og den er brygget med ekstra meget humle, og meget u-belgisk er den også tørhumlet. Duvel brygges af det familieejede bryggeri Duvel Mortgaat, som også har flere andre ølmærker i deres portefølje.

Bryggeriet blev grundlagt i 1871, og fik desværre i 1970'erne store økonomiske problemer, som så mange andre lokale bryggerier. Redningen blev en aftale om distribution af vores egen Tuborg, og selv om denne aftale ophørte i 80'erne, havde det givet Duvel en stort distributionsnetværk, som de derpå brugte til at udbrede deres egen Duvel. Det gik så godt, at de siden har startet bryggeriet Ommegang, og opkøbt de kendte Belgiske bryggerier Brasserie d'Achouffe, dem med nissen, og Antwerpens lokalbrygggeri  De Koninck Brewery.


Duvel Tripel Hop 2012
Duvel Mortgaat
Duvel Tripel Hop er brygget med både Saaz-Saaz og Styrian Golding humle, og tørhumles hvert år desuden med en ny tredie humle. Her i 2012 udgaven er der brugt Citra til tørhumling, hvilket giver aroma af citron, melon og lidt eksotiske frugter, synes jeg.
Det er en rigtig flot øl, i en stilfuld flaske, med et tæt hvidt skum som holdt helt utroligt længe. Efter at have hældt øllen op, blev jeg nødt til at løbe et ærinde, og da jeg kom tilbage 30 min senere tog jeg det vedhæftede billede, og som man kan se, var der stadigt fint skum på. Vildt.
Aromaen var fantastisk god, med duft af korn, koriander, belgisk gær, honning, sød frugt, og masser af humle. Jeg synes godt at man kan lugte at det er citra humle, for der en en dejlig duft af citron og melon.
Jeg syntes også at smagen var fantastisk god. Tørhumlingen har givet masser af humle smag, men der er også en ret god bitterhed, specielt i forhold til belgiske øl normalt, hvilket gav en bitter prikken foran på tungen, også i den lange eftersmag. I smagen er der også honning, melon og citrus, og noget blomsteragtig humlesmag i eftersmagen.
Jeg synes at den normale Duvel er en rigtig god øl, men denne Tripel Hop er endnu bedre, og jeg gav den en karakter på 9/10.

Duvel betyder naturligvis djævel, og en sjov historie er, at Het Ankers købte deres ølmærke Lucifer for at sende en lille hilsen til konkurenten Duvel, som på et tidspunkt selv ejede Lucifer. Det er vist belgisk øl-humor... Men begge øl smager jo skønt, så skål, og højt skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar