15 oktober 2012

Willemoes Jul 2012

De danske juleøl er kommet i butikkene, og jeg har smagt på den første. Den kommer fra Bryggeriet Vestfyn, som er så stort at det vel knap kan kaldes et mikrobryggeri. Blandt deres almindelige øl er der langt mellem snapsene, men hvert år laver de juleøllen Willemoes Jul, og den plejer at være rigtigt god.

Willemoes Jul 2012
Bryggeriet Vestfyn
Willemoes Jul brygges hvert år efter en ny opskrift, så man kan ikke på forhånd vide hvad de byder på. I år er det noget af en overraskelse, for mig, for de har nemlig lavet en jule IPA. Ja, eller måske er det bare en kraftig Pale Ale, der står ingen forklaringerne om det på hverken flasken eller på Vestfyns hjemmeside.

Willemoes Jul 2012 er en flot kobberrød Ale på 9% alc, som er uklar, og har et tæt flødefarvet skum der relativt hurtigt forsvinder. Jeg syntes at aromaen var ret kraftigt humlet, specielt da jeg jo forventede en juleøl, med duft af appelsin og lidt grape. Jeg er lidt sart mht. grape-bitterhed, men i aromaen i denne 'jule-IPA' er grapen balanceret med en dybde fra malt duft, som faktisk virker ganske godt.
Smagen var rigtigt god, af en IPA, med en lidt maltet og krydret smag, som gav modspil til den store bitterhed, som gav en frisk prikken på tungen. Der var masser af humle smag, med appelsin og grape, og disse smagindtryk holdt ved i en halvlang bitter eftersmag.
At dømme ud fra bitterheden, humlearomaen og alkohol procenten, må Willemoes Jul 2012 vel være det man kalder en dobbelt IPA, DIPA, og det er sgi ikke ligefrem det jeg personligt efterspørger i en juleøl. Så på trods af at den smagte rigtigt godt, gav jeg den en karakter på 7,5/10.

Willemoes Jul var i både 2007, 2008, 2009 og 2010 blandt de 10 finalister om titlen som årets ølnyhed, og vandt sågar titlen i 2006. Det bliver spændende at se om Ølentusiasternerne tager lige så godt imod øllen i år. Der er endnu lang tid til jul, så der er masser af tid til af finde nogen af de stærke mørke juleøl, som er min personlige livret :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar