24 marts 2013

Roskilde Øl - Skøn lille ølforretning

I Viby Sjælland, mellem Roskilde og Ringsted, ligger en lille uprangende ølforretning, som har de mest fantastiske øl på hylderne. Jeg tog en tur derud i går, og provianterede lidt.

Roskilde Øl
Roskilde øl blev startet af Ole Hansen, vist primært som en vinforretning, sammen med sønnerne Réne og Thomas. De begyndte hurtigt selv at importere øl, og i 2005 også at brygge det. I 2008 skiftede bryggeriet navn til Det Lille Brygggeri, som du kan læse meget om andre steder på bloggen, men ølforretningen har fortsat med navnet Roskilde Øl. Forretningen ligger i en uanselig lille garage i Viby, så man skal kigge sig godt for når man skal finde det.

Div fra Det Lille Bryggeri
Roskilde Øl
Der er kun 2 rækker med hylder, så de har ikke verdens største udvalg, men tilgengæld er der masser af gode sager. Der er selvfølgeligt en masse af de gode øl fra Det Lille Bryggeri, og da de jo laves i små mængder og derfor er svære at skaffe, synes jeg at det i sig selv er værd at køre efter. Jeg  købte bla. en Blåbær Stout, Bryg no 300 og de 3 øl i deres Hop Time serie. Dem glæder jeg mig til at anmelde.

Cuve van de Keizer
Roskilde Øl
Der er masser af andre spændende øl på hylderne, og en del af dem har mange år på bagen. De havde fx Vintage 2004 fra Brøckhouse, og, som det kan ses på billedet, en serie af Cuve Van de Keizer helt tilbage til 2001. Jeg købte bla. Pannepot Vintage 2005 fra de Struisses, som var en af de bedste øl vi smagte i Belgien sidste år, og en Westvleteren 12 fra 2009. Den kommer på mit lager :)

Vi har mange gode ølforretninger, men der er ikke mange som har så mange lagrede øl på hylderne som Roskilde Øl. Jeg synes at det er en rigtigt fin lille forretning, og skal helt sikkert derned igen inden så længe.

Adresse:
Skolevej 31
4130 Viby Sjælland


Åbningstider:
Tirsdag 16-18
Fredag 15-18
Lørdag 10-13

Ingen kommentarer:

Send en kommentar