12 maj 2013

Goose Island Bourbon County Stout

Det amerikanske bryggeri Gooose Island har et lidt blandet ry, men laver flere gode øl, bla. denne Imperial Stout som må siges at være deres mesterværk.

Bryggeriet blev grundlagt af John Hall i 1988, som et bryggeriværtshus, en brewpub,  efter europæisk forbillede. Chicago tog godt imod øllene, og i 1995 åbnede John et seperat bryggeri, som i 1999 blev efterfulgt af endnu en brewpub. I USA har man et besynderligt 3-delt system, så man ikke både kan brygge, distribuere og sælge øl, så for at få adgang til et godt distributions netværk, indgik Goose Island i 2006 en distributionsaftale med Anheuser-Busch selskabet Widmer. Widmer overtog dermed 42% af aktierne i Goose Island, og i 2011 købte Anheuser-Busch så de sidste 58% af aktierne. AB Inbev er jo verdens største øl producent, med en andel på 25% af verdensmarkedet og 116.000 ansatte, så man må på alle måder sige at John Hall solgte ud... og han græd nok hele vejen til banken. Men ligesom det er tilfældet med Inbevs over 200 andre ølmærker, vil Goose Island jo nok fortsat lave de samme øl, måske bare med lidt mere fokus på effektiv produktion...
Bourbon County Brand Stout
Goose Island

Bourbon County Brand Stout er en kulsort øl på 15% alc, som har lagret på bourbon fade i et halvt år.
Den blev første gang brygget i anledning af bryg nr 1000 fra Goose Island, og er siden lavet i et utal af variationer, bla. lagret på forskellige typer træfade, og med stigende alc indhold. Jeg har desværre kun smagt denne almindelige udgave fra 2012.
Det er en rigtigt flot øl, i en stilfuld flaske, og den havde et tæt nøddebrunt skum som forholdsvis hurtigt forsvandt. Aromaen var meget kraftig, og fantastisk god. Der var duft af malt, krydderier, lidt træ, og så en god, og ikke for overvældende, duft af bourbon. Jeg kan ikke huske hvad forskellen er på bourbon og whiskey, og mon ikke det også er ligemeget i denne sammenhæng.
Smagen er simbelthen formidabel. Der er smag af malt, vanilie, træ og bourbon, og det hele fortsætter i en lang lækker eftersmag, hvor man også begynder at mærke alkoholen. Jeg synes at amerikanske stouts tit er uforholdsmæssigt bitre, men her synes jeg at bitterheden er fint i balance med smagen. Det er nok en af de mest intense øl jeg har smagt, og selv om jeg havde hørt meget godt om den, havde jeg ikke forventet så meget power. 
Jeg gav Bourbon County Stout en karakter på 9,5 ud af 10.

For et par år siden kom Goose Island bryggeren John Laffler en tur til København, og bryggede da sammen med Amager Bryghus en amerikansk rugporter som hed Ryeking. Det var en ok øl, men slet ikke så intensiv som jeg havde håbet. Det er godt at vide, at Goose Island også kan brygge tunge øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar