07 juli 2013

Newcastle Brown Ale

Provokeret af et indlæg på ølbloggen Allbeer, greb jeg forleden chancen for at smage en gammel kending, Newcastle Brown Ale. Jeg købte den i Fakta til 16,-, og til den pris synes jeg at det er en ganske udemærket øl.

Man har kunnet få denne brown ale i Danmark i umindelige tider, og den er, udover Guiness, et af mine første møder med Ale. Den er så meget en klassiker, at den har et dedikeret opslag i ølbibelen The Oxford Companion to Beer, hvor der bla. står at den blev brygget første gang i 1927, af bryggeriet Newcastle Breweries. I 1996 fik øllen faktisk regional navnebeskyttelse (PGI) fra EU, ligesom fx Parma skinke og Champagne, men dette blev ophævet da produktionen blev flyttet væk fra Newcastle i 2005. Da bryggerikoncernen Scottish & Newcastle, som var Storbrittaniens største bryggeri, i 2008 blev købt af Heineken og Carlsberg, overtog Heineken bla. de engelske/skotske dele af S&N, hvorfor Newcastle Brown Ale nu produceres af dem. Det er måske én af grundene til dens knapt så høje status blandt feinsmeckere.

Øllet har en smuk, mørk rødbrun farve og et lille men cremet skum. På dåsen er en usædvanlig detaljeret
Newcaste Brown Ale
Heineken UK
indholdsfortegnelse, som bla. afslører, at den er brygget med bla. hvede, glukosesirup og er tilsat karamelfarve.
Aromaen er ok, med duft af karamel, lidt bitterhed, lidt citrus fra humlen, og lidt duft af den tilsatte sirup. Det er en ret frisk, men meget karamelagtig, duft i betragtning af at den er overgæret. Smagen er ganske god, og også her er karamel dominerende. Jeg tror at der er brugt engelsk humle, for der er lidt smag af græs og citrus, og en begrænset bitterhed, som dog bliver til lidt mere i eftersmagen, hvor der også er en del brændt karamel. Det er en ret sød øl, men det kan jeg godt lide, både når det er i belgiske trappister, og når det er i industrøl fra Heineken. Mundfylden er faktisk ganske god, ikke mindst pga sødmen, og eftersmagen er ganske fin, med både sødme og en fin engelsk bitterhed.
Brown Ale kan være næsten hvad som helst, The Oxford Companion to Beer mener faktisk at eneste fællestræk er at de er overgærede og brune i farven, men jeg foretrækker klart de mere søde udgaver af typen, hvilket denne Newcastle Brown Ale er et ganske udemærket eksempel på. Jeg giver den en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Jeg indrømmer gerne, at jeg godt kan være lidt af en smartenheimer når det kommer til øl, men jeg er ikke så meget elitist, at jeg ikke vil anerkende det når et industribryggeri laver en god øl. Fx bliver de fleste af Mikkellers øl jo brygget på industribryggeriet de Proef i Belgien, og alligevel er der flere af Mikkelers øl som er gode ;)

Øl:
Newcastle Brown Ale
Bryggeri:
Heineken UK
Øltype:
Brown Ale
Alk.:
4,7%
Købt:
Fakta

Ingen kommentarer:

Send en kommentar