01 august 2013

Green Velvet - IPA dag

I dag er det IPA dag, #IPADay, og i den anledning får I her en anmeldelse af et powerhouse af en dansk IPA. De sidste år har jeg på IPADag anmeldt øl fra Ørbæk og BeerHere, og i år får I den glimrende øl Green Velvet fra Flying Couch.

Green Velvet
Flying Couch
Bryggeiet Flying Couch, som Peter Sonne og Jannik Sahlholdt har sammen, brygger på Herslev Bryghus IPA'en Green Velvet, og jeg købte en da jeg i juni var på besøg på Herslev.
Green Velvet er en flot gylden øl på 7% alc, med et tæt hvidt skum, som holdt længe og efterlod blonder på glasset. Aromaen er rigtigt god, med duft af citrus, grape og en duft af friske krydderier som citrongræs eller grøn kardemomme. Det er en godt bitter aroma, men i god balance med sig selv.
Smagen er meget bitter, ja nærmest overvældende bitter. Der er en frisk smag af grape og citrongræs, som jeg, selvfølgeligt inspireret af øllens navn, synes smager af grønne krydderier. I den meget lange eftersmag er den som om bitterheden fortager sig, eller jeg vænner mig til den, og efterlader en rigtig lækker smag af humle og en tørhed på tungen.
Jeg synes at Green Velvet er en rigtig god øl, selvom den er meget mere bitter end jeg normalt bryder mig om, og giver den en karakter på 8,5/10.

På ølbloggen Zythophile har Martyn Cornell, traditionen tro, skrevet en artikel om IPA'er i anledning af #IPADay. I år handler den om Five Facts you may not have known about IPA.
Glædelig IPA dag :)

Øl:
Green Velvet
Bryggeri:
Flying Couch
Øltype:
IPA
Alk.:
7
Købt:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar