06 september 2013

Cerny - Lækker mørk lagerøl fra Bernard

Bernard laver en række forskellige undergærdede øl, og en af disse er en traditionel tjekkisk Cerny. Det er en lagerøl som er næsten lige så tung og mørk som en tysk Schwarzbier, men med tjekkisk humle og friskhed. Jeg synes at den er helt fantastisk.

Cerny
Bernard
Cerny er en kaffesort lagerøl på 5,1%, med et luftigt lysebrunt skum som holdt længe. Aromaen er rigtig god, med en dejlig duft af malt, en fin sødme, og en antydning af en mørk bitterhed næsten som fra kaffe eller lakrids. Smagen er dyb og lækker, specielt af en undergæret øl, og jeg synes at den er helt fantastisk. Der er smag af malt og en god bitterhed, både fra den tjekkiske humle og fra en kaffeagtig bitterhed fra malten. Der er brugt 4 forskellige slagt malt og det giver øllen en rigtig god mundfylde og sødme, uden den helt mister en lagerøls friskhed.
De tjekkiske Cerny øl er mørke maltede øl, men det er føste gang at jeg har smagt en så mørk som denne. Jeg synes nærmest at dette er en schwarzbier, og enddag en rigtig god en af slagsen.
Jeg gav Cerny fra Bernard en karakter på 8,5 ud af 10, for jeg synes at det er en rigtigt lækker øl.

Jeg elsker når en øl præsenterer sig så flot som denne Cerny, specielt selvfølgeligt når smagen også er i top. Jeg købte de 3 øl fra Bernard hos Skjold Burne i Hedehusene, og jeg tror da vist at jeg skal tilbage efter nogle flere :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar