08 december 2013

2. advendt 2013 - Sort Jul

Sort Jul var jo en øl fra det hedengangne Ølfabrikken, men i dag mener jeg sort som i Portere. Her på 2. advent kan man godt trænge til en mørk øl at styrke sig på, så her er 3 forslag til Portere med lidt jul.

Det Lille Bryggeri laver en del forskellige juleøl, hvoraf en af de bedste er deres Juleporter. Det er en flot kaffesort porter på 7,8%, med en fantastisk aroma af malt, vanillie, chokolade, lidt kaffe, samt lidt krydderi fra det tilsatte kanel og nelliker. I smagen er der også kaffe og en del bitterhed, som ligesom bliver forstærket af at øllen er ret tør i det. Jeg synes at det er en rigtigt lækker øl og giver den en karakter på 8/10.

Juleporter
Det Lille Bryggeri
JuleStout
Stensbogaard Bryghus
Stensbogaard Bryghus ligger nær Ringe på Fyn, og laver nogle gode stilfulde øl. Hos min lokale ostehandler har jeg købt deres JuleStout, som er en flot kaffesort øl på 7,8% alc. Den har en lækker aroma af malt, kaffe, chokolade og lidt krydderier i baggrunden. Den har masser af smag, af bla. chokolade, kaffe og brændt malt, men mundfylden er ikke helt så kraftig som jeg godt kunne tænke mig. Den får en karakter på 8/10.
Fra det svenske fantombryggeri Electric Nurse har jeg smagt deres kastaniebrune porter Underbar Jul. Den er et godt eksembel på, at portere godt kan have masse af smag uden af have høj alkohol, for den er på kun 4,2% alc. Aromaen var rigtig lækker, med en god brændt duft af malt, chokolade og lidt røg. Selvom det er en lidt tynd porter er der masser af smag, af bla. røg og brændt malt,  samt lidt smag af chokolade og lakrids, som fortsætter i den halvlange eftersmag. Jeg syntes at der er en overraskende god øl og giver også denne en karakter på 8 ud af 10.
Underbar Jul
Electric Nurse
Jeg elsker en god porter, og jeg synes at julekrydderierne passer rigtigt godt til porterens mærke og bitre smage. På mit øllager har faktisk en Sort Jul liggende, men jeg er ikke sikker på at den egentligt er værd at gemme, så måske skulle jeg se at få den drukket og udskifte den med en mørk Porter. Ak ja, det er et hårdt lod at være ølentusiast.

Hav en fortsat god 2. advent :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar