11 december 2013

Knud den Store og Dark Christmas - Nordic Brewing Co

Der er kommet en masse af nye danske bryggerier i år, og et af disse er fantombryggeren Nordic Brewing Co. De har været så flinke at sende mig deres første 2 øl, så dem får I hermed en anmeldelse af.

Nordic Brewing ejes af  Tobias Kiil som efter stor success som hjemmebrygger, han vandt bla. medaljer ved de danske mesterskaber i håndbryg i år, har besluttet at starte et bryggeri. Drømmen er at have et eget bryggeri i hjembyen Kalundborg, men indtil der er oparbejdet nok kapital til at købe udstyr, bliver hans øl brygget hos Stronzo, på deres nye anlæg nær Hillerød. Ambitionerne er store og Tobias vil være blandt de aller bedste danske bryggere, og brygge specialøl med kant. Det lyder jo lovende :)
Tobias har sendt mig hans 2 første øl, Knud den Store og Dark Christmas, som altså begge er brygget hos Stronzo. Jeg har set at Stronzo har haft lidt problemer med at styre deres bryganlæg, med det resultat at deres øl kom til at smage meget af brændt malt og røg (de udsatte faktisk deres lanceringsfest på Fementoren så de kunne nå at købe en ny brygkedel), og jeg har på fornemmelse af disse problemer kan smages i de 2 første øl fra Nordic Brewing.

Knud den Store Imperial Stout er en kaffesort øl på 9,1% alc, med et tæt lysebrunt skum som holdt længe. Jeg kan rigtigt godt lide etiketten, med tegneserie udgaven af en vild viking, som er lavet af den professionelle tegner Niels Bjerge. En god øl fortjener en flot etikette :)
Aromaen er ganske god, med duft af brændt karamel, røg, en antydning af rosiner og ganske lidt chokolade. Der er ikke nogen sødme, men en tør bitterhed domineret af det brændte.
Smagen er også meget bitter og meget brændt, med lidt rosin, brændte nødder, av, og en meget lang brændt og bitter eftersmag, hvor der også er en tør humlesmag af citrus og gran.
Kraftige Stouts skal have en god bitterhed for at skabe balance, men her synes jeg næsten at den brændte tørhed bliver lige i overkanten. Jeg ender derfor på en karakter på 8 ud af 10.
Knud den Store
Nordic Brewing Co

Dark Christmas
Nordic Brewing Co
Julleøllen Dark Christmas er en kastaniebrun Dobbeltbock på 7,6% alc. Jeg synes at det er en flot øl, og kan rigtigt godt lide den juleklædte Viking. Jeg er meget begejstret for aromaen, som er af brændt malt, er fint krydret og er ganske bitter af en dobbbeltbock.
Jeg er stor fan af Bock øl, og jeg synes at denne er rigtigt god. Den har en rigtig god mundfylde, og en fint krydret smag af bla brændt karamel og lidt nødder. Den halvlange eftersmag er ret bitter, men ikke mere end at det passer med den brændte malt.
Det er en skøn krydret Dobbelt-Bock, som jeg giver en karakter på 8 ud af 10.
Der er 2 øl mere på vej fra Nordic Brewing, nemlig en dobbelt IPA og en røgøl, og jeg glæder mig til at smage dem, og se om Stronzo har fået lidt mere styr på deres brygudstyr.
Øllene fra Noric Brewing Co. kan købes i specialølsforretninger.

Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar