27 juni 2014

Liefman's Goudenband

Liefman´s Goudenband er en belgisk Oud Bruin, altså en syrlig belgisk øl, hvor en øl som har lagret på træfade 2-3 år blandes med en ny øl, for at opnå en smagfuld Ale med en frisk syrlighed. Liefman er et af de klassiske belgiske byggerier, hvor man brygger en lang række syrlige øl, efter forskellige metoder og med forskellig tilsætning af frugt. Denne Goudenband er ikke tilsat frugt, selvom man let kan ledes til at tro det, da smagen er utroligt frisk og frugtig.

Goudenband
Liefmans
Goudenband er en smuk nøddebrun øl på 8% alc, med et tæt lysebrunt skum som holdt længe. Jeg er helt vild med  papir-indpakningen, hvorpå 'etiketten' samt al infomationen om øllen er trykt. Jeg synes at det giver øllen en særlig sjæl.
Aromaen er helt vidunderlig. Der er duft af malt, nødder (eller måske kastanie) og citrus, og bag det hele ligger en fin syrlighed, som giver en aromatisk duft af... tjaa, noget der får mig til at tænke på læder. Det giver en dejlig frisk, men samtidigt vindunderligt dyb aroma. I selve smagen er syrligheden meget mere dominerende, men efter at have taget 2-3 tåre bliver man mere vandt til den, så man begynder at lægge mærke til øllens mange smags nuancer. Der er smag af malt, nødder og mørke krydderier, men det er gemt bag en kompleks syrlighed, som leder tankerne hen på citrus og læder. Jeg ved godt at det lyder ret syret, :), men jeg kan altså utroligt godt lide kompleksiteten, og de mange smags nuancer som fylder svælget. Wow, tænk at øl kan være så smagfuldt. Eftersmagen er dejligt lang og er fyldt med en citrus agtig syrlighed, og afrunder dermed en helt fantastisk øl.
Jeg synes at Goundenband er en vinunderlig øl, og giver den en karakter på 9 ud af 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar