11 september 2014

Hjemmelavede Øl-Saltede Mandler

Når man sidder og får sig et par gode øl, er det lækkert med lidt snacks til. Jeg er stor fan af ost og pølser, men det jeg oftest finder frem er lidt saltede mandler.
Jeg synes desværre at de saltede mandler man køber i supermarkederne er enten for dyre eller for kedelige, eller begge dele, så jeg er begyndt at lave min egne, og det er super nemt.
Jeg fandt oprindeligt opskriften på saltede mandler på siden Alle Tiders Kogebog, men har eksperimenteret med at lave dem lidt mere salte, og mere øllede...
Man skal blot bruge: en pose mandler, en øl og noget salt...

1. Hæld mandler, salt og øl i en skål og lad det trække mindst 30 min.
Hæld først en øl op i en skål og tilsæt en passende mængde mandler (så meget som du vil). Til denne portion brugte jeg en Schlenkerla Ruachbier, da den har masser af mørk røget smag, som jeg gerne ville have til at smitte af på mandlerne, og en pose med 450g mandler. 
Hæld 5-6 spiseskeer salt i, og rør grundigt rundt. Jeg vil gerne have madlerne meget salte, så jeg bruger rigeligt salt. Salten opløses hurtigere hvis væsken er varm, men da varm øl ikke er så tiltalende lader jeg det i stedet stå og trække lidt længere, og rører hyppigt rundt i 'mæsken'. Lad det stå indtil salten er opløst, og mandlernes skind er blevet let rynket.

2. Si væsken fra og fordel mandlerne på en plade.
Mandelernes fordeles, så vidt muligt i et enkelt lag, på bagepapir. Hvis man gerne vil have lidt ekstra smag kan man fordele lidt smør ud over dem, sådan 10-20g.
Mandelerne sættes så i ovnen på 150 grader i 20-30 min. Vend mandlerne med jævne mellemrum, så de får en jævn farve, og tag dem ud når du synes at de er brændte nok.
Jeg foretrækker mandlerne mørkebrune, så de er helt tørre inden i og smager lidt brændt, hvilket tager 30-40 min. Men mindre kan også gøre det.

3. Bag mandlerne mindst 20 min ved 150 grader.

Når mandlerne er færdige lægges de til køling på en rist, og så er de ellers klar til at nydes.
Det kunne være sjovt, at forsøge at lave nogle ølpølser selv, men det er vist et større projekt, da de jo skal tørres mv.
Foreløbigt holder jeg mig til mandlerne :)

God fornøjelse, og Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar