24 februar 2015

FUR Renæssance

Da jeg forleden kom for vare at skrive på Facebook, at Molermandens Brown Ale var den bedste øl jeg havde smagt fra FUR Bryghus, var der flere som kommenterede om den virkeligt var bedre end deres Renæssance. Da det var mange år siden jeg sidst havde smag Renæssance var jeg jo ikke helt sikker, så jeg skyndte at købe mig et eksemplar. Den får I en anmeldelse af her.

Renæssance blev første gang brygget som FUR's fejring af det danske Renæssance År i 2006, deraf navnet. Det er en forsøg på at bygge en gammeldaws øl, og den er derfor bla. brygget med lidt røgmalt.
Det er en nøddebrun Brown Ale på 6,2% alk, med et luftigt flødefarvet skum som efterlod blonder på glasset. Aromaen er mildt bitter, med duft af nødder, lidt kiks og lidt duft af frugt eller dadler. Det er ikke nogen kraftig aroma, og jeg synes ikke rigtigt at jeg kan lugte røgmalten. I smagen er der lidt let røg, specielt i eftersmagen, men det overdøves næsten af en kunstig smag af karamel. Der er også en krydret smag af brændt malt og nødder, samt en fint bitter smag af citrus og græs. Jeg synes at smagen er rigtig fin, men den er ikke særlig 'dyb', men ligesom ret ren og overfladisk, næsten som om øllen var en undergæret lagerøl. Men der skulle altså være tale om en overgæret Ale.
Jeg synes at Renæssance er en rigtigt udemærket øl, selvom der ikke var helt så meget saft og kraft i som jeg huskede, så jeg ender med at give den en samlet karakter på 8 ud af 10. Det kan godt være at det er lidt højt sat.

FUR Bryghus har brygget deres Renæssance i knap 9 år, så både bryggemetode samt udstyr har formentligt ændret sig undervejs. Man kan vel derfor næsten ikke forvente at øllen skal smage som første gang man smagte den. Der er gået meget øl-vand i den danske å over de sidste 9 år.
Jeg synes forøvrigt også stadigt, at Molermandens Brown Ale er en bedre øl ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar