16 juli 2015

4th July på Amager Bryghus

Det er blevet en fast tradition, at Amager Bryghus holder en amerikanerfest, i nærheden af den 4. juli, den amerikanske nationaldag. De glade amagerkanske bryggere er meget begejstrede for USA, og jo ikke mindst for amerikanske øl. De sidste 4 år har de derfor benyttet CBC, Copenhagen Beer Celebration, som anledning / undskyldning til at invitere amerikanske bryggere ud til Amager, for at lave et samarbejdsbryg. Disse samarbejdsøl frigives så på bryggeriets store Amerikanerdag, som i 2015 faldt på d. 4. juli.

Amerikaner dag på Amager Bryghus
Jeg har flere gange besøgt Amager Bryghus, men aldrig til deres Amerikaner Fest, så i år skulle det være. I blændende solskin og 30 graders varme drog jeg derfor til Tårnby, hvor jeg sammen med et par hundrede andre glade mennesker, kastede mig over de kolde fadøl. Det var en skøn sommerfest, med både amerikanerbiler, Cash coverbandet Johnny Horsepower , hot dogs fra John og muligheden for at smage de nye samarbejdsøl for en rund 20'er for et glas.

I år har hele 5 amerikanske bryggerier, 4 fra USA og 1 fra Brasilien, været på besøg i industribygningen på Amager. De 5 øl er 'Marry Me In Rio' som er brygget sammen med det brasilienske bryggeri Zcabecas, 'Dank Dane' brygget med Cellarmaker Brewing, 'Chad King of the Wild Yest' brygget sammen med Crooked Staves, 'Arizona Beast' brygget med Arizona Wilderness, samt 'Lawrence of Arabica'  med Chicago bryggeriet 18th Street Brewery. Ud over disse 5 spændende øl, kunne man smage på 2 øl som amagerdrengene har brygget på amerikanske bryggerier. Det var 'Pocketfull of Dollars' brygget sammen med Against The Grain, samt From Amager With Love brygget med Evil Twin. Den onde tvilling selv, Jeppe Jarnit-Bjergsø, var tilstede på amerikanerdagen, for at smage på de gode øl.

Dank Dane er en ravgylden rug & hvede IPA på 6,3% alk. Den har en lækker aroma af citrus, grape, melon og lidt gær. Smagen er syrlig som en saison, med masser af humle smag af citrus, grape og melon. Det er en dejligt frisk øl med en god bitterhed, så jeg give den en karakter på 8 ud af 10.

Marry Me In Rio er en Cream Ale på 5,5% alk. Den har en let aroma af malt samt en let citrus bitterhed. I smagen er der dog en god bitterhed, samt masser af frugt smag, sådan hen ad pære. Jeg synes at det er en lækker letdrikkelig øl, så jeg giver den en karakter på 7,5.

Lawrence of Arabica er en Coffee Orange Porter med en god aroma af brændt malt, lakrids, lidt chokolade og masser af kaffe. Den er brygget med kaffe fra hipster kaffe-pusherne Coffee Collective og det er da også kaffen som er alt dominerende i smagen. Der er en virkeligt lækker Porter, så hvis man er stor kaffe-fan vil den nok lige være sagen. Jeg giver den en karakter på 8.

Chad Farmhouse Pale Ale er gæret med Crooked Staves egen brett gærstamme. Aromaen er frisk og let syrlig, med humleduft af citrus, melon og banan. Smagen er fin bitter, har lidt lys malt og en fin let syrlighed. Pga brettt'en vil øllen over tid blive mere tør og lidt mere syrlig. Jeg synes at den er rigtigt lækker og giver den en karakter på 8.

Arizona Beast er en ravgylden havre IPA med duft af citrus, melon og ananas. Der er en frisk syrlighed i både aromaen og smagen, som jeg først troede kom fra nogen af de baktierier mv som Arizona Wilderness Brewing plejer at bruge, men chefbrygger Jacob Storm fortalte mig at det nok er fordi øllen er brygget med polaris humle. Smagen er tør og bitter, med masser af humlesmag af citrus, grape og ananas. Det er en virkeligt lækker IPA, med en god dyb smag, så jeg giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

Pocketfull of Dollars er en lagerøl med en rigtig god bitterhed (karakter på 7,5), men af de 2 ekstra øl, var det nu nok From Amager With Love som de fleste af gæster faldt for. Det er en kraftig Stout på 12% alk, med en dyb brændt smag og en fin frugtighed i baggrunden. Frugtsmagen kommer fra en god portion blåbær, som giver øllen en ekstra fylde og dybde, uden at smagen på nogen måde bliver syrlig eller over-frugtet. En lækker øl, som jeg giver en karakter på 8,5

Siden jeg sidst besøgte Amager Bryghus har de bygget om, så de har fået flere gæringstanke samt et større malt-rum. René Hulgren, chefbrygger-assistent og arbejdshest, viste mig med stor begejstring deres nye malt-snegl, som fører malten direkte fra maltkværnen i lagerrummet og op i mæskekaret. Det er noget af en forbedring, da de før skulle bære hver enkelt sæk op i mæskekaret med håndkraft. På Højt Skummendes Facebook side kan du se et billede af malt-sneglen, samt lidt mere fra Amerikanerdagen.
Der sker ting og sager i Tårnby, både med bryg udstyret og med øllene.
Keep 'em coming!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar