27 november 2015

Juleøl fra Frederiksberg Bryghus

I sidste uge holdt vi juleøl-smagning i mit lokale øllaug. Vi smagte 10 meget forskellige juleøl, med alkohol styrke fra 0,3% til 10%. Den på 0,3% var naturligvis Mikkellers Drink'in the Snow, som jeg anmeldte i sidste uge. Blandt aftenens positive overraskelser var en Juleøl fra Frederiksberg Bryghus.

Juleøl
Frederiksberg Bryghus
Denne Juleøl er en nøddebrun Ale på 6,3% alk, med et tæt flødefarvet skum. Øllene fra Frederiksberg Bryghus kan, så vidt jeg kan se, kun købes på Frederiksberg, hvilket denne øls etikette meget godt illustrerer, idet den forstiller hvad jeg antager er Frederiksbergs sky-line. Så bliver man vist ikke mere lokal... Men ok, den er da en ret stilfuld etikette.
Aromaen er rigtig dejlig, og lige tilpas julet til min smag. Der er duft af karamel, en antydning af lakrids, lidt krydderier og en fin mild bitterhed. Det samme gælder for smagen, som har en behagelig karamel smag, en fin bitterhed og er mildt krydret. Øllen er brygget med lakrids, men åbenbart ikke mere end at det blot giver en mild krydret smag, uden at smage decideret af lakrids. Mundfylden er rigtigt god, jeg vil tro at øllen er brygget med lidt hvede eller havre, og eftersmagen har en fin balance mellem sødme, bitterhed og det krydrede.
Jeg synes at Frederiksberg Bryghus' Juleøl er rigtigt lækker, og giver den en karakter på 8 ud af 10.

Da landet nærmest bliver oversvømmet med juleøl i disse måneder, vælger mange bryggerier at lave noget alternativ juleøl for at skille sig ud. Det er dejligt at se et bryggeri som kan lave en helt ligefrem smagfuld jule-Ale, og slippe godt fra det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar