15 december 2016

Årets Bedste Nye Øl på Højt Skummende

I dag er det blevet tid til at udnævne Årets Bedste Øl her på Højt Skummende. De Danske Ølblogge kårer i denne uge årets bedste, og vi er i dag nået til kategorien Årets Bedste Øl.

Jeg har smagt en dejlig masse øl i år, både gode og dårlige. Det er sjovere at skrive om gode øl, så her på bloggen er det ikke blevet til mange anmeldelser af de kedelige. Jeg håber at det er ok med jer ;)
Blandt de bedste øl jeg har smagt i år er bl.a. den udgave af Dark Lord som jeg smagte på CBC, den fantastiske porter Turbo Geezer fra det polske bryggeri Kingpin, og 'Old Guardian - Oak Smoked Bourbon Barrel' som jeg smagte til Tap Takeover med Stone Brewing. Årets største positive overraskelse var dog mere lokal.

Stay Puft Christmas Edition fra Det Lille Bryggeri
The Stay Puft - Christmas Edition
Det Lille Bryggeri
På årets Copenhagen Beer Celebration var der afsat et særligt område til lokale skandinaviske bryggerier, hvor bl.a. 4 mindre danske bryggerier var inviteret til at præsentere deres øl. Et af disse var Det Lille Bryggeri, som i anledning af invitationen til ekstrem-øl festivallen havde skabt en vaske ægte ekstrem øl, The Stay Puft Imperial Stout. En Stout på 13% alk. tilsat chokolade, kokos, skumfiduser, belgisk kandis og havsalt. Ja, det lyder sindsygt, men den smager simpelthen fantastisk, så her på Højt Skummende er den Årets Bedste Nye Øl.

Jeg fik aldrig anmeldt dyret, så her får I i stedet en anmeldelse af juleudgaven af øllen. En sindsyg Stout, som nu også er tilsat appelsinskal og mandelsirup.
Aromaen er lækker blød, og balancerer mellem bitterhed, frugtighed som fra dadler, sort næsten røget malt, samt en whiskey-agtig duft fra den tilsatte kokos. I den meget kraftige smag balancerer den blide kokossmag med bitterhed fra den sorte malt. Trods de 12,5% alk er der kun lidt sødme, hvilket mest kommer fra smagen af træ, vanillie og den whiskey-agtige smag som kokos'en giver. I den meget lange eftersmag, er der smag af saltede mandler, bittert træ, en marshmallow sødme, chokolade, lakrids, og en god kaffe bitterhed. Holy Smoke. Dette er en øl som skal drikkes af små glas og langsomt nydes, mens verdens problemer langsomt forsvinder i den dybe smag.
Jeg gav original udgaven af Stay Puft en karakter på 10 ud af 10, og denne Christmas Edition ligger næsten oppe i samme leje.

I morgen fredag vil bloggerne kåre hvad vi anser for Danmarks Bedste Bryggeri i 2016. Jeg tro at der er lagt i kakkelovnen til hvad mit valg bliver ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar